Bilindiği gibi Apple Music’in “streamin” servisi ilk 3 ay ücretsiz deneme süresi olarak kullanılabiliyor; Apple’dan Eddy Cue 30 Haziran’da kullanıma açılan bu pratiğin 2 ay içinde 11 milyon aboneye ulaştığını hatırlatmıştı. Ancak o günden sonra kullanıcı sayısında %50 civarında düşüş olduğu , hatta bu düşüşün %80 lere kadar vardığı (Cupertino firm) iddia edildi.
Bu düşüş iddiasındaki en önemli faktör ise, 30 Haziran’da 3 aylık ücretsiz deneme servisini kullanmaya başlayan Apple Music abonelerine, bu 3 ay’ın sonunda üyeliklerinin devam edebilmesi için “aylık ödeme sistemi”ni kabul etme zorunluluğu getirilmesi idi.
Apple Music’in kullanıcı sayısında pek şeffaf bir açıklama olmaması Spotify ile kıyas yapılmasını aslında engellemekte.
(Daniel Ek’in İsveç şirketi Spotify’ın son açıklamalarına istinaden 20 milyon’u ücretli abone olmak üzere toplamda 75 milyon aboneleri olduğunu biliyoruz.)
Peki bu durumda Apple Music ile Spotify’ı karşılaştırmak için nereden nasıl faydalanırız, diye düşünüldüğünde tabii ki akla ilk Google gelmekte.
Takip grubu MBW, son aylar içinde tüm ülkeler ve önemli pazarlar bazındaki araştırmasında “Apple Music” in “Spotify”a oranla çok daha az bir sıklıkta “aranma” durumu olduğunu raporladı.
Şimdi grafiklere bir göz atalım; aşağıda göreceğimiz ilk 3 grafik tüm DÜNYA ortalaması
göz önünde bulundurularak hazırlanmış grafiklerdir.
Yukarıdaki grafik bu yıl içinde Google’daki aranma sıklıklarını göstermekte
Kırmızı: Apple Music, Mavi: Spotify
(Apple’ın çizgisinde görülen birinci sıçramanın nedeni WWDC de (Worldwide Developers Conference) yapılan Apple anonsu, ikinci sıçramanınki de 30 Haziran platform başlangıcı yoğunluğu olarak açıklanabilir.)
Ve fısıltılara istinaden Apple Music oldukça yoğun bir Noel öncesi kampanyaya hazırlanmakta ki buna da oldukça ihtiyacı var gibi gözükmekte.
Tabii bu arada Apple Music’in tek rakibi Spotify değil; bir başka Apple dijital müzik platformu olan iTunes’u da (sarı çizgi) yukarıdaki grafiğe ekleyecek olursak, iTunes’un aslında Spotify’ı geçmiş olduğunu görmekteyiz.
Sıra geldi bu çizelgeye Google Play’i eklemeye; iTunes u çizelgeye almadan, bilhassa Spotify (mavi) ile Google Play (sarı) arasındaki rekabeti bir görelim:
A.B.D için hazırlanmış grafikte de fazla bir değişiklik gözükmemekte; Apple’ın, Mary J Blige’li TV reklam kampanyası bu farkı biraz olsun indirebilecek mi acaba? .. pek de öyle Spotify’cıların uykularını kaçıracak gibi gözükmüyor…
Ve İNGİLTERE
Burada ilk defa Apple Music’in bir ara Spotify’ı geçtiğini görüyoruz; ne zaman?: 28 Haziran-4 Temmuz aralığında, ilk kullanıma sunulduğu günlerde, ama bu sıçrayışını daha sonraki aylarda koruyamasa bile Spotify’ın popülaritesinde oldukça bir düşüş yaratmıştı, ancak son zamanlarda Spotify kendini toparlamış gözükmekte.
Google datalarına göre tüm dünya verileri göz önünde bulundurulursa Google Music, kişi başına arama oranı açısından İngiltere ‘de önde gitmekte. İngiltere’yi Kanada, A.B.D., Hong Kong, ve Yeni Zelanda izlemekte.
Peki bu karşılaştırmada Spotify’ın önde olduğu ülkeler hangileri ?
İsveç, Norveç, İzlanda, Danimarka, Şile, Meksika ve Finlandiya..
Ve FRANSA
Deezer’i hesaba katacak olursak:
Fransa’da grafikte görüldüğü gibi, Fransızlar Deezer’lerine oldukça sahip çıkmaktalar. (Deezer: Sarı, Spotify : Mavi, Apple Music (kırmızı)
Ve Japonya
İşte Apple Music’in Spotify’a üstünlük kurabildiği tek ülke:
Sonuç olarak diyebiliriz ki , evet Spotify bir şekilde bugünlerde Apple Music’e bir üstünlük sağlamış vaziyette, ancak şu unutulmamalı ki ücretli müzik servisi kullanıcıları hali hazırda tüm dünya nüfusunun daha %1 ine bile ulaşmamış durumda; bu demektir ki, Apple Music ve Spotify her şeyden önce beraberce bu oranın artması için ortaklaşa bir mücadele verecekler gibi gözüküyor..
Aslında biraz daha detaylara inip Apple Music’in prensiplerine bir göz atsak belki dijital müzik sektöründeki oluşumları daha iyi anlayabileceğiz:
1- Fiyatlandırma:
Apple , Apple Music’in standart ücretini 9,99 $ olarak açıkladığında bu Spotiy’in 2008 yılında faaliyete başladığından sonra ortaya çıkan bir de facto fiyatlandırma pozisyonu idi.
Bundan sonraki gelişmelerde birtakım ücret ayarlamaları tasarlandıysa da hali hazırda Apple Music’in fiyat politikasında birtakım deneysel politikalar ortaya koyduğunu görmekteyiz.
Örneğin Apple Music bir “aile tarifesi” açıkladı; buna göre en fazla 6 kişiden oluşacak bir grup ayda 15$ ödeyerek üye oluyor, bu da 6 kişiden her birinin 6 ay’lık bir abonelik için ay ‘da sadece 2,50$ lık bir harcama yapmasına ve de her birinin kendi kişisel hesabına ve listesine sahip olmasına olanak sağlıyor.. ve bu da Spotify’ın 4 ay’lık fiyatına karşılık geliyor!
Ancak..hesaplamayı bir de şöyle yapalım; dediğimiz gibi Apple Music ilk 3 ay’lık bedava bir deneme süresi sunmakta (her ne kadar yine yukarıda belirttiğimiz gibi, Apple Music bu kullanıcılarına, bu 3 ay sonunda üyeliklerinin devam edebilmesi için “aylık ödeme sistemi”ni kabul etme zorunluluğu getiriyor.) Ne var ki bu ücretsiz deneme süresi de hesaplanacak olunursa 6 kişiden bir grubun üyeliği halinde 6 ay’lık bir sürede her bir kullanıcının ödeyeceği ücret ay’lık 1,25 $ a gelmekte ki bu da Spotify Premium’un tam 8 katı!
Müzik yapımcıları açısından soru şu ki: Acaba bu fiyat politikaları, takribi 30 milyon müzik eserini Apple Music’e lisanslamış olan müzik yapımcılarını mutlu edecek geliri sağlayacak mı?
Tabii bu arada Apple Music ‘in popülaritesine yardımcı olabilecek birtakım Apple yapılanmalardan da bahsetmemiz gerekecek.
Bunlarda biri Apple A&R olarak adlandırabileceğimiz bir Artist tanıtım servisi ve bunun uygulayıcısı Connect isimli platform; neler yapılabiliyor Connect kullanılarak? Buraya piyasaya çıkacak olan yeni parçanızı yükleyebilir, tanıtım kampanyasını başlatabilir, fotoğraflarınızı, şarkı sözlerinizi, demo ve kliplerinizi yükleyebilirsiniz. Apple, A&R çalışması ile de yepyeni sanatçıların , yeni playlist’lerin sunulması ve tavsiye niteliğinde öne çıkartılması yoluyla , müzik dünyasına katılmak isteyen ama bunun zorluğunu yaşayan sanatçılara artı bir destek amacı gütmekte.
Ve Apple’ın dinleyicilerine bir başka hizmeti: BEATS1; 24/7 evrensel radyo istasyonu; amaç,müzikte henüz bilinmeyeni, ama umulmayanı, keşfedilmemişi, hak edilmeden kenarda köşede bırakılmışları, kısaca “en iyi “müzik” politikası ile kaliteli yeniyi ve de küçümsenmiş prodüksiyonları müzikseverlerle buluşturmak…
Her şey güzel de, Apple tüm bu yatırımı sadece dijital müzik servisleri ( Spotify ve diğerleri) arasında olan yarışta ön saflarda olmak için mi yapıyor dersiniz; tabii ki hayır; düşünün bir kere Apple’ın headphone satışlarını! Ve cihaz satışlarından yılın her çeyreğindeki 18milyar$ lık kazancını!..BEATS için 3 milyar $ harcamış, çok mu???
Apple’ın stratejisini şöyle de anlatabiliriz: Android kullanıcılarının Beats1 veya bir başka Apple Radyo istasyonunu dinlemek, Connect’te sevdikleri sanatçıları takip edebilmek için için ödeme yapmaları gerekirken , İos ‘çular için tüm bunlar bedava olacak; hele ki Apple’ın bundan sonraki hedefi olan Apple TV/Music/Movie abonelik üçlemesi gerçekleşirse dijital müzik sektöründe müthiş bir mücadeleye tanık olacağımız şüphesiz.